Метою проведення даного заходу був обмін практичним досвідом, розгляд можливих механізмів поглиблення діалогу та ефективної співпраці між державними органами України та організаціями національних меншин з урахуванням європейського досвіду та української специфіки.
Про досвід, пропозиції та перспективи співпраці , поділились під час виступів представники парасолькових організацій національних меншин в Україні зокрема: Конгрес національних меншин України, Асоціації національно-культурних об’єднань, Інтернаціональний союз, Європейський центр з питань меншин, Асамблея національностей України та Рада Національних спільнот України.
Основними міжнародними спікерами на заході виступили:
Пан Ян Дідріхсен, голова копенгагенського секретаріату німецької меншини, представив презентацію на тему: «Приклади сприяння міжкультурному діалогу в Німеччині та Данії», також доповідали та наводили приклади у своїй промові Пані Світлана Крєчмар, Президент державної громадської ради м. Фленсбург, Пан Йоханнес Калльсен Федеральний комісар з питань національних меншин , Пані Джудіт Шольце керівник секретаріату національних меншин чотирьох автохтонних національних та етнічних меншин у Німеччині.
Про сучасну дилему стабільності та інституційні підходи до участі меншин у світі доповів Член Парламенту Латвії та Парламентської Асамблеї Ради Європи (ПАРЄ), пан Борис Цилевіч.
Проф. Д-р Тове Хансен Маллой , директорка Європейського центру з питань меншин, у своєму виступі зазначила, що Європейський центр з питань меншин був заснований ще у 1996 році у м. Фленсбург , Німеччина. Установа фокусується на країнах Європи та налічує 15 проектів у європейських країнах. Має мультикультурний колектив та власних представників у Грузії, Косові, Україні. Для ЄЦПМ людське різноманіття – це невід’ємна частина європейської традиції, а культурний плюралізм – одна із найцінніших характеристик . Маючи на меті сприянні повазі до різноманіття в усіх сферах суспільного життя, організація підвищує обізнаність та інформує про права меншин. Одним із направлень роботи центру є інтеграція ромів у суспільстві, пані Тове Хансен Маллой, зазначила, що інтеграція ромів – це проблема усієї Європи, та навела приклади проектів з якими команда працювала по даній тематиці, зокрема підтримка ромів у сферах освіти, медицини, соціальних прав та працевлаштування, Македонія (2003-2007), Стратегічний ромський план у Косові (2016) та інше. В свою чергу ЄЦПМ створює форуми для сприяння діалогу, наприклад : Діалог з громадянським суспільством у Білорусі (2011-2002), Форуми для сприяння діалогу Західні Балкани (2016-2017). Д-р Тове Хансен Маллой зазначила, що центр розробляє тренінги, проводить семінари, конференції, створює посібники та проводить дослідження, що дає можливість бути трансфером знань та навичок і підвищити обізнаність щодо прав нацменшин.
Відповідно до покладених завдань центру представники ЄЦПМ створили Рекомендації для України. Для початку виокремили 4 напрями роботи:
- Забезпечення рівності та особливих прав етнокультурних меншин шляхом перегляду законодавства
- Створення інститутів влади для комплексного управління, зокрема для ефективної моделі управління потрібен омбудсмен з питань національних меншин та незалежний комісар, візьмемо за приклад прикладу Фінляндію у якої є омбудсмен та незалежний комісар, який являється посередником влади та меншин
- Забезпечення справедливого представництва в територіальному управлінні
- Сприяння стабільним міжетнічним відносинам шляхом наскрізного діалогу
Законодавча і судова реформа
- Органічний закон: визнання, принцип рівності, релігія, мови
- Первинний закон: комплексний спеціальний закон про етнокультурне різноманіття
- Первинний закон: включення прав меншин у всі напрямки законодавчої діяльності, наприклад доступ до правосуддя, виборчі закони, недискримінація, рівність у державній службі та судочинстві, освіта, культура, мови, ЗМІ, децентралізація, розвиток
- Вторинний закон: квоти, статути, керівні принципи
- Кримінальний закон: наклеп і пропаганда ненависті/злочину
Територіальна реформа
- Відкриті слухання та консультації передбачені первинним законодавством на рівні центральної влади
- Постійні консультації на регіональному та місцевому рівнях
- Жодних передвиборчих махінацій, відкриті слухання з питань заміни адміністративних меж виборчих округів
- Повага до природних та історичних кордонів
- У разі необхідності – особливі виборчі права для етнокультурних меншин
Освітня реформа
- Перша мета збереження та сприяння розвитку національної ідентичності
- Друга мета підготовка дітей до життя в суспільстві
- Національні стандарти, що відповідають міжнародним
- Автономія вчителів та шкільних рад
- Громадські та приватні школи
- Належне фінансування
Реформа засобів масової інформації
- Право на інформацію – невід’ємне право людини
- Функціування державних ЗМІ для всіх громадян
- Рівномірне висвітлення всіх етнокультурних груп у державних засобах масової інформації
- Трансляція державних ЗМІ мовами меншин
- Велике значення має час трансляції
- Доступ до влсних ЗМІ (державних та/або приватни)
- Рівний доступ до Інтернету (віддалені регіони)
- Пропорційне рівне фінансування державних ЗМІ та ЗМІ нацменшин
- Належне фінансування
Перегляд законодавства
- Переглянути закон 1992 року про національні меншини, щоб зробити його системним (особливі права). Сприяти представникам країни, які підтримують роботу з нацменшинами
- Переглянути положення про територіальну реформу, щоб включити політичну участь на регіональному та місцевому рівнях
- Включити етнокультурні права національних меншин в усе законодавство, що стосується їх статусу на батьківщині та як переміщених осіб
- Посилити повноваження омбудсмена
- Навчання держслужбовців
- Консультація на місцевих рівнях з нацменшинами
Дорадчі органи
- Створити щорічний круглий стіл за участі Президента
- Створити постійне представництво у Верховній Раді
- Створити постійні комітети зі зв’язків з усіма регіональними та місцевими органами влади
- Створити adhocкомітети з конкретнихпитань (освіта, мова)
- Створення міждержавних комітетів спільно з материнськими державами (змішані комітети)
- Призначити Омбудсмена меншин (моніторинг)
- Призначити незалежного комісара (діалог)
- Забезпечити належне фінансування установ
- Забезпечити професійну підготовку державних службовців
- Створити інформаційно-комунікаційні платформи
Представництво в органах територіального управління
- Прийняти Рекомендації щодо впровадження представництва нацменшин на регіональному та місцевих рівнях (директиви центрального уряду)
- Створити прозорі бюджети регіонального розвитку (виділення коштів на етнокультурні проекти)
- Забезпечити інтеграцію представництва з усіма місцевими органами влади (призначення контактних осіб)
- Забезпечити регулярні зустрічі комітетів зі зв’язків (кілька разів на рік)
- Створити інформаційно-комунікаційні платформи
- Забезпечити підвищення кваліфікації державних службовців
Довгостроковий діалог
- Забезпечувати загальне визнання цінності етнічної різноманітності України (щорічні національні привітання)
- Негайно та публічно денонсувати ксенофобські висловлювання
- Створити кампанії з підвищення суспільної обізнаності (історія національних меншин, права людини, демократія, толерантність, повага)
- Загальні навчальні програми, що включають в себе етнокультурну історію та права людини
- Підтримувати громадські та індивідуальні ініціативи
- Створити постійні навчальні програми з питань етнічної різноманітності
- Оголосити «Рік культурної різноманітності»
Підводячи підсумки обговорення, всі учасники круглого столу дійшли висновку, що для поглиблення діалогу з представниками етнонаціональних спільнот потрібно застосовувати успішні європейські практики та рекомендації надані представниками ЄЦПМ у внутрішній політиці України та реалізовувати спільні проекти за участі організацій етнонаціональних спільнот і залучити представників органів державної влади.
Фото надані ECMI